نقد فيلم Fast and Furious 9

منم مثل توام جانا

نقد فيلم Fast and Furious 9

               

 

اولين ايراد روايت فيلم F9 در اينجاست كه هيچ زمينه‌چيني درستي در ابتداي فيلم نمي‌كند. قصه‌‌ي فيلم نهم هويت مستقلي ندارد و فيلم‌ساز نيز نمي‌خواهد كمي از اتفاقات گذشته را با بيننده مرور كند. گويا كارگردان فرض كرده مخاطب به سير تا پياز قضيه اشراف دارد كه در قسمت‌هاي قبلي چه بر سر شخصيت‌ها آمده است. ما به يك‌باره وارد داستاني پرتنش مي‌شويم. قصه بسيار شتاب‌زده به جلو پيش مي‌رود و به بيننده مجال فكر نمي‌دهد كه در وهله‌ي اول ون ديزل كه قسم خورده بود از تمامي ماجرا و بلبشوهاي پيرامونش خودداري كند، چرا خودش را درگير يك داستان جديد مي‌كند. با اين اوصاف اگر يك سوم ابتدايي فيلم را تحمل كنيد، فيلم F9 روي خوش به شما نشان مي‌دهد و در ادامه‌ي مسير، شما را سير كيف مي‌آورد.

سري فيلم‌هاي سريع و خشن هميشه به دليل صحنه‌هاي تعقيب و گريز و مسابقات خياباني‌اش مشهور بود. در نهمين فيلم از اين فرنچايز سعي شده تا حال و هواي فيلم توكيو دريفت زنده شود. با اين حال جاستين لي كه قبلا هم هنر كارگرداني چنين صحنه‌هاي جذابي را به رخ كشيده بود، در فيلم F9 به جز يك سكانس و زنده كردن يك شخصيت قديمي، كمكي به حال مخاطبين پر و پا قرص اين سري نمي‌كند كه ياد و خاطره‌ي ماندگار سري فيلم‌هاي گذشته را مجدد تجربه كنند. از طرفي اگر بخواهيم به كارگرداني جديدترين فيلم سريع و خشن نگاه كنيم، مي‌توان نقطه ضعف‌هاي ريز و درشت متعددي را كشف كرد.

براي مثال ديگر ايده‌ي روايت موازي و تدوين اين چنيني به كار نمي‌آيد چون تعداد شخصيت‌هاي جلوي دوربين بسيار زياد شده و اختصاص دادن زمان به هر شخصيت، چالش مبرمي است كه كارگردان پيشِ روي خود ديده است. به همين دليل ما نمي‌توانيم از حيث شخصيت‌پردازي‌ علنا به كسي دل ببنديم. اگر هم به ون ديزل در نقش دام علاقه‌مند هستيم، دليلش بديهي و واضح است. دام تورتو از قديم الايام در اين سري حضور فعال داشته و به عنوان ليدر و رهبرِ گروهِ بي‌نام و نشانِ فيلم، خوش درخشيده است.

 

سريع و خشمگين 9   

سريع و خشن 9




   



                                                    سه گوش   

               

 

.

در اين بخش فيلم هاي مربوط به ژانر ترسناك قرار گرفته است، جهت دانلود با كيفيت عالي و لينك مستقيم به ادامه مطلب فيلم ها مراجعه كنيد.

                                323 فيلم در بخش ترسناك وجود

 

فيلم كلبه‌ي وحشت نيز فيلمي است كه بلندپروازي پشت ساخته شدن آن از نتيجه‌ي نهايي بسيار فراتر بوده است و اين هم نقطه‌قوت فيلم

 است، هم نقطه‌ضعف آن. در واقع ساخته شدن و انتشار فيلم خودش به‌تنهايي دستاوردي بزرگ است؛ كارگردان و نويسنده‌ي فيلم سم ريمي (Sam Raimi) هفت‌خوان رستم را پشت‌سر گذاشته تا فيلم را به مرحله‌ي انتشار برساند، چون نه تجربه داشته، نه بودجه و اگر كمك‌هاي دوستان و آشنايان و بازيگر نقش اصلي فيلم و دوست دوران بچگي‌اش بروس كمبل (Bruce Campbell) نبود، شايد كلبه‌ي وحشت هيچ‌وقت ساخته نمي‌شد

                           

بهترين فيلم ترسناك شيطاني  سريع و خشن 9

.

با اين حال، اين فيلم به يكي از آثار كلاسيك سبك وحشت تبديل شده و يكي از فرنچايزهاي بزرگ ژانر از دل آن بيرون آمده است. همين موضوع سطح انتظار را از آن بالا مي‌برد. ولي به‌شخصه وقتي آن را ديدم، بدجوري توي ذوقم خورد، حتي با در نظر گرفتن اين‌كه فيلم با بودجه‌ي كم ساخته شده، چهل سال پيش منتشر شده و متعلق به جنبش زيبا‌شناسانه‌ي كمپ است.

دليل اين موضوع اين است كه ضعف فيلم به بودجه‌ي پايين و كمپ بودن آن مربوط نمي‌شود. ضعف فيلم به فيلمنامه و شخصيت‌پردازي بي‌كيفيت آن برمي‌گردد. اگر ريمي قبل از اين‌كه خود را به آب و آتش بزند تا فيلم را در شرايطي سخت و عذاب‌آور بسازد، فيلمنامه‌ي بهتري براي آن مي‌نوشت، فيلم بهتري توليد مي‌كرد.

كلبه‌ي وحشت نيز مثل بيشتر فيلم‌هاي سبك وحشت با سناريويي آشنا آغاز مي‌شود: عده‌اي جوان به كلبه‌اي دورافتاده و متروكه در ايالت تنسي رفته‌اند تا در آنجا خوش بگذرانند، غافل از اين‌كه اين كلبه ميزبان اشباح و شياطيني خبيث است كه انگار از كتابي جادويي به نام  Naturom Demonto نيرو مي‌گيرند. اين كتاب ارجاعي مستقيم به نكرونوميكون (Necronomicon) لاوكرفت است و به‌نوعي مي‌توان آن را آنتاگونيست اصلي سري كلبه‌ي وحشت در نظر گرفت، هرچند در اين فيلم نقش آن از حد كهن‌الگوي «كتاب شيطاني» فراتر نمي‌رود.

تعدادي فيلم ديگر هم وجود دارد كه اين عناصر مشترك را با دنياي فيلم‌هاي احضار دارا هستند.

۱. وحشت در اميتيويل (The Amityville Horror)

 

احضار

 

    كارگردان: استوارت روزنبرگ

    بازيگران: جيمز برولين، مارگوت كيدر، راد اشتايگر

    سال انتشار: ۱۹۷۹

    امتياز راتن توميتوز: ۳۰ از ۱۰۰

    امتياز IMDb به فيلم: ۶٫۲ از ۱۰

 

يك فيلم وحشتناك متعلق به دهه ۷۰ كه بسيار شبيه احضار است. اين دو فيلم از نظر سبك كاملا شبيه به هم هستند و قطعا اين فيلم بر احضار تأثير گذار بود. يك هم‌پوشاني بصري و جوي وجود دارد اما جايي كه وحشت در اميتيويل از تب‌وتاب مي‌افتد، داستان احضار شروع به اوج گرفتن مي‌كند. داستان اميتيويل با تمركز بر اينكه چگونه اين آشفتگي‌هاي غيرقابل توصيف، سلامت عقل خانواده لوتز را از بين مي‌برد، كندتر و كندتر مي‌شود.

 

مانند بسياري از آثار كلاسيك ترسناك، هر چه كمتر از عنصر ترس بدانيم بيشتر مي‌ترسيم و چيزهاي ناشناخته ترسناك‌تر هستند. اد و لورين وارن در زندگي واقعي از خانه لوتز ديدار كردند. به اين موضوع به طور خلاصه در آغاز احضار ۲ اشاره شده بود. شايد يك فرد بتواند بين تماشاي احضار ۱ و احضار ۲، وحشت در اميتيويل را ببيند و در اين صورت تماشاي احضار ۲ براي او هيجان‌انگيز‌ و ترسناك‌تر خواهد بود.

۲. ماورا (The Beyond)

 

احضار

 

    كارگردان: لوسيو فولكي

    بازيگران: سينيزيا مونرال، لوسيو فولكي، كاتريونا مك كال

    سال انتشار: ۱۹۸۱

    امتياز راتن توميتوز: ۶۷ از ۱۰۰

    امتياز IMDb به فيلم: ۶٫۸ از ۱۰

 

اولين فيلم از سه‌گانه‌ي دروازه‌هاي جهنم به كارگرداني لوسيو فولكي در اين فهرست كه يك اثر وحشتناك، عرفاني و كاملا وحشيانه است و بيش از يك دوره زماني مشترك با احضار دارد‌. در اين كار شاهد تكنيك‌هاي فيلم‌برداري، پالت رنگي زيبا و مرگ و مير زيادي هستيم كه به شيوه يك فيلم ترسناك ايتاليايي ايجاد شده است. داستان فيلم كمي چرك و درباره‌ي زني جوان با بازي كاتريونا مك كال، وارث يك هتل تسخير‌‌ شده در لوئيزيانا است. كاركنان مشغول تعمير و راه‌اندازي هتل هستند تا اينكه يك رواني نابينا تاريخچه تاريك حضور شيطاني در اين مكان را كه موجب مرگ افراد زنده مي‌شود، براي آن‌ها توضيح مي‌دهد. اين اثر فيلم بي‌نقصي نيست و تدوين‌هاي عجيب و غريبي دارد، اما به هر حال براي طرفداران اين ژانر، ترسناك محسوب مي‌شود. ماورا در به تصوير كشيدن وحشت و ترس، تسخير، ارواح و حتي مصلوب شدن افراد، به‌خوبي عمل مي‌كند. اين همه كشتار در فيلم قطعا بي‌فايده نيست، چرا كه هر صحنه فيلم را به نتيجه‌اي تكان‌دهنده، سورئال و رضايت‌بخش ختم مي‌كند. جلوه‌هاي عملي و ريتم مناسب فيلم هم به حفظ ارزش اين اثر كلاسيك كمك مي‌كنند.

۳. سكوت مطلق (Dead Silence)

 

احضار

 

    كارگردان: جيمز وان

    بازيگران: رايان كوانتن، امبر والتا، جوديث آنا رابرت

    سال انتشار: ۲۰۰۷

    امتياز راتن توميتوز: ۲۱ از ۱۰۰

    امتياز IMDb به فيلم: ۶٫۲ از ۱۰

 

يكي از فيلم‌هاي كم ارتباط از لحاظ موضوعي با احضار در اين ليست كه در آن، ماري شاو (جوديت رابرتز) و عروسك‌هاي ترسناكش مانند نمونه اوليه اشخاص شروري هستند كه در دو فيلم احضار و توطئه‌آميز حضور دارند. اين فيلم، داستان يك خانه تسخير‌شده نيست، بلكه يك شهر طلسم‌شده را نشان مي‌دهد كه در آن قتل‌هاي مرموزي اتفاق مي‌افتد. جيمي اشن (رايان كوانتن) در حالي كه توسط كارآگاه ليپتون با بازي دوني والبرگ تحت تعقيب قرار مي‌گيرد، به دنبال قاتل همسرش است. سكوت مطلق محصولي متناسب با زمان خودش و داراي فيلتري آبي رنگ و ويرايشي بوده كه يادآور مجموعه‌ فيلم اره است و به‌خوبي حال و هواي آن را زنده مي‌كند، چرا كه جيمز وان ساخت اره را بر عهده داشت. هسته ماوراءالطبيعه ماجرا، روح قاتل و سبك وان، همه نشان از اين دارد كه او و نويسنده همكارش، لي وانل، توانايي بالايي در اين ژانر فرعي دارند.

۴. از شر شيطان نجاتمان بده (Deliver Us From Evil)

 

احضار

 

    كارگردان: اسكات دريكسون

    بازيگران: اريك بانا، ادگار راميرز، اوليويا مان

    سال انتشار: ۲۰۱۴

    امتياز راتن توميتوز: ۲۹ از ۱۰۰

    امتياز IMDb به فيلم: ۶٫۲ از ۱۰

 

اين فيلم بيش از هر فيلم ديگري، از ايمان مسيحيت مانند جادويي سفيد در برابر نيروهاي تاريك استفاده مي‌كند. پيش‌فرض اين است كه شيطان مي‌تواند مانند ويروسي افراد را آلوده كند و توانايي شيوع خود از فردي به فرد ديگر را دارد و تنها راه درمان، استفاده عرفاني از ايمان است. فيلم كه رفته‌ رفته ترسناك‌تر مي‌شود، توسط جري بروكهايمر كارگردان دزدان دريايي كارائيب ساخته شده است. فيلم پر از جن‌گيري و شيشه‌هاي شكسته و صحنه‌هاي مبارزه با شيطان است. بازيگران ستاره، صحنه‌هاي ترسناك مؤثر، داستان عاشقانه خانوادگي و تصوير ايمان چيزي است كه اين كار را با فيلم‌هاي ديگر اين ليست گره مي‌زند. اين فيلم مانند احضار بر اساس يك داستان واقعي است اما خوب يا بد، اثري كاملا متفاوت‌تر از احضار و با بودجه ساخت زياد است.

۵. دكتر اسليپ (Doctor Sleep)

 

احضار

 

    كارگردان: مايك فلانگان

    بازيگران: ايوان مك كروگر، ربكا فرگوسن

    سال انتشار: ۲۰۱۹

    امتياز راتن توميتوز: ۷۸ از ۱۰۰

   

امتياز IMDb به فيلم: ۷٫۳ از ۱۰

 

در نگاه اول، به نظر مي‌رسد ماهيت روان‌شناختي آثار استيون كينگ مانند درخشش و دكتر اسليپ با وحشت شيطاني جهان تسخير‌ شده احضار متفاوت است. دكتر اسليپ داستان تسخير را كه با يك پديده رواني تركيب شده، تعريف مي‌كند. در اين فيلم، اشباح، تسخير و عرفان، صورت تازه‌اي به خود مي‌گيرند كه احساس مي‌شود آن مضمون ياري‌رساني مسيح براي از بين بردن مشكلات كه از دهه ۷۰ ميلادي در فيلم‌ها نبود، بازگردانده شده است

 

فيلم ترسناك شيطاني مادام‌العمري كه شايد به عمر خود نديده‌ايد

.

 

دني تورنس (با بازي ايوان مك گرگور) در اين فيلم بازي مي‌كند كه اكنون مردي بزرگسال است كه با اعتياد كنار آمده و از دوران كودكي آسيب‌زننده خود بهبود يافت. او در طول زندگي از لحاظ رواني با افراد و اشخاص مشكل داشت و حالا هم به يك دوست جديد كه به نظر تهديدي فرازميني است شك مي‌كند. داستان تركيبي از فيلم درخشش استنلس كوبريك و مجموعه‌ كتاب پادشاه اسليپ است كه هر دو توسط استيون كينگ نوشته شده‌اند. اين اثر، يك فيلم انسان‌محور مانند احضار: شيطان مرا وادار كرد است و برداشت‌هاي نهايي فيلم و طبيعت ماوراءالطبيعه داستان، آن را بيشتر به يك كار مشابه دنياي احضار تبديل مي‌كند.

۶. جن‌گيري اميلي رز (The Exorcism of Emily Rose)

 

احضار

 

    كارگردان: اسكات دريكسون

    بازيگران: جنيفر كارپنتر، لورا ليني، تام ويلكينسون

    سال انتشار: ۲۰۰۵

    امتياز راتن توميتوز: ۴۴ از ۱۰۰

    امتياز IMDb به فيلم: ۶٫۷ از ۱۰

 

يك فيلم ترسناك عالي كه همان زمينه و طرح دادگاهي احضار ۳ را دارد اما زمان كافي را براي بسط دادن و تكميل داستان خود اختصاص نمي‌دهد. دومين فيلم از سه فيلم اسكات دريكسون در اين ليست و به طور كلي دومين فيلم بلند سينمايي وي، دقيقا درباره خود عنوان فيلم است. بازي جنيفر كارپنتر در نقش اميلي رز، زن جواني كه آرام آرام توسط يك موجود ماورا طبيعي تسخير مي‌شود، فوق‌العاده است. پدر مور (تام ويلكينسون) براي كمك به جن‌گيري فراخوانده مي‌شود و پس از آن دادگاهي پيرامون حوادث ناخوشايند بعدي شكل مي‌گيرد كه در آن ايمان و اعتقاد به يك عامل اصلي درباره‌ي بي‌گناه يا مقصر دانستن پدر تبديل مي‌شوند. اين فيلم، مانند فيلم بعدي در ليست، به لطف تصاوير حيرت‌انگيز (مانند خوردن عنكبوت توسط اميلي يا پيچيدن به زير تخت)، تا حدودي شما را جذب مي‌كند اما بيشتر اين جذابيت به خاطر عملكرد عالي كارپنتر است. در زمينه فيلم‌هاي مربوط به تسخير و جن‌گيري، به نظر فقط فيلم جن‌گير است كه در سطح بالاتري نسبت به اين اثر قرار مي‌گيرد.

۷. جن‌گير ( The Exorcist)

 

احضار

 

    كارگردان: ويليام فريدكين

    بازيگران: ليندا بلير، الن برستين، جيسون ميلر

    سال انتشار: ۱۹۷۳

    امتياز راتن توميتوز: ۸۳ از ۱۰۰

    امتياز IMDb به فيلم: ۸ از ۱۰<

6 نکته درباره این فیلم های وسترن

  • دقت کنید این لیست فیلمهای وسترن بر اساس نظرات کاربران از سراسر دنیا جمع آوری شده و امتیازهای imdb و rotten tomatoes و همچنین امتیازات منتقدان، جوایز، کارگردان، بازیگران، کامنت های کاربران و امتیازات کاربران گوگل کاملا لحاظ شده است و از همه نظر لیست کاملی ست.
  • لینک دانلود فیلم ها زیر عنوان شان وجود دارد که می توانید به راحتی هر کدام را دانلود نمایید. به مرور زمان ممکن است لینک های دانلود از کار بیفتند که در این صورت می توانید به راحتی نام هر عنوان را گوگل کنید و آن را دانلود نمایید.
  • در انتخاب هیچ فیلمی، به امتیازات داده شده توجه نکنید. به کارگردان، داستان فیلم، جوایز دریافتی، امتیازات گوگل و کامنت های کاربران سنگینی بیشتری دهید (کاری که ما انجام داده ایم)
  • اگر فیلمی می خواهید که مناسب تماشا با خانواده باشد، برای تست آن، نام فیلم را در این سایت وارد کنید تا به شما بگوید فیلم مناسب تماشا به صورت خانوادگی هست یا خیر؟
  • در صفحات دانلود هم نسخه دوبله و هم زیرنویس قرار دارد. اگر باز هم موفق به دانلود زیرنویس نشدید اسم فیلم را در قسمت Search این سایت وارد کنید و به راحتی زیرنویس را دانلود نمایید.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.